Monday, June 1, 2015

To mask, or not to mask

森村泰昌という現代美術家は、われわれアートを志す若い学生向けに、講演開始にあたり、「あなたにとって、何問題なるのか?」と問うた。と言ったあと曲を再生した。

   “… 都会では自殺する若者が増えている
    今朝きた新聞の片隅に書いていた
    だけども問題は今日の雨 傘がない …”
              《井上陽水により〈傘がない〉1972年》

自己」と「他者」をめぐってアーティストとして森村は、自分や他の人たちのことを理解するためにセルフポートレートの手法で表現する。しかし、森村は本来の私を表現するより、自らの身体を使って他の人の「イメージ」を描写する。つまり、彼は「素顔」で表現するよりさまざまな「仮面」を使って肖像を表す。やはり、わたしの作品の表現方法と正反対だ。


The artist Yasumasa Morimura, in front of us art students, opened his lecture with a question: 
                 “What’s it to you, your most profound problem?” 
Then he played us a song. 
                   “…In the city, more and more young people kill themselves                    
                    it’s written in the corner of today’s paper                    
                    yet the problem is, for today’s rain, I’ve no umbrella…”                                                      
                                                              I’ve No Umbrella. Song by Tōsui Inoue, 1972

As someone whose concern revolve around the theme of “self” and “others”, Morimura expresses his artistry using the art of self-portraits. His exploration, however, is far from what’s popularly portrayed on one’s idea of true self. What he does instead, he depicts the “image” of others using his own body; exactly opposite to what I have been trying to do in my work. 




Unedited version:
1a. 森村泰昌という現代美術家は、われわれアートを志す若い学生向けに、講演開始にあたりのときに問いをきき、「あなたにとって、何問題なるのか?」と問うたといいわたら曲を再生した。{orある流した(歌った?}
1b. 森村泰昌という現代美術家は、われわれアートを志す若い学生向けに、講演開始のときに質問をきき、「あなたにとって、何が問題になるのか?」。

2. しかし、森村は本来の私を表現するより、自らの身体を使って他の人の「イメージ」を描写する。

3a. つまり、彼「素顔」で表現するよりさまざまな「仮面」を使って肖像を表す。やはり、わたしの作品作成の表現方法と(orとは)正反対だ。
3b. つまり、彼は「素顔」で表現するのではなく、さまざまな「仮面」を使って肖像を表す。

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